Livets magi

2010-03-12 | 23:47:20 | Allmänt

Fortsättnigen på inlägget "Tänkvärda tankar att tänka på om tankar"




Det finns otroligt mycket forskning och olika studier som visar att vi kan förändra mycket i våra liv genom att ändra våra tankemönster. I dag finns det otaliga hjälp till självhjälpsböcker och föreläsare som alla pratar om samma sak, affirmationer och tankens kraft. Och i butiker kan du finna hur många olika ting som helst, allt i från smycken till kakburkar, textade med positiva affirmationer.

Att förändra våra liv och hälsa, genom att förändra oss själva genom Betendeterapier och brytning av tankemönster känns lite som en ”trendmetod” just nu. Jag menar det inte i negativ mening. Det finns så mycket fakta, studier och logik bakom. De skulle heller aldrig fått en sådan genomslagskraft som det fått om det inte fungerade.



Där i mot så tror jag att det också är viktigt att tänka på att vi inte bara är människor med en hjärna. Jag tror att vi idag intellektualiserar lite för mycket. I bland kan det vara sunt att få ”stänga av” tankarna, och låta huvudet få vila. Min tro och egna hypotes är att vi behöver få frigöra och få låta vårt inre och själ få flöda fritt utan tankaens inblandning. Ingen ting är svart eller vit och det ena ska inte utesluta det andra. Jag tror att det ultimata skulle vara att hitta en samklang, en balans i att både bejaka, tanke, kropp och själ.

 

Jag tror att människan i vårt samhälle lever, tänker och agerar mycket på ren rutin. Vi går till jobbet, handlar ungefär samma mat i samma butik, har samma diskutioner hemma osv. Jag tror att vi missar mycket av våra innersta tankar och önskningar, i och med det missar vi mycket av själva livets magi! Kanske är det så att vi gör så mycket måsten och det som förväntas av oss att vi tappar bort våra egna sanna jag och våra innersta önskningar någon stans på vägen.


 Jag tror att att vi alla behöver få lära känna våra inre sanna kärna, öppna våra sinnen för lite magi, önska oss oftare, så att vi inte missar det som världen, livet och universum har att erbjuda oss.



I Allkemisten skriver Coelho, ”När du, vem du än är och vad du än gör, verkligen vill någonting beror det på att din vilja har uppstått i universums själ. Den är ditt uppdrag på jorden.” Jag tror att vi är och har så mycket mer än vad vi tror och kan förstå. Och när vi öppnar oss för det, då kan va som helst hända, det är endast vi själva genom ett slutet sinne som vi begränsar våra tankar våra drömmar, våra själar och våra uppdrag.

 ”So manny dreams are waiting to be realized.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback