Kryddstark linsgryta!

2010-03-30 | 17:22:12 | Allmänt

Håller  på att laga en galet god linsgryta! Det är mitt eget recept som jag höftar, så det blir svårt att skriva exakta mått.

Börja med att lösa upp en buljongtärning (grönsak) i ca en halv liter vatten
Salta
Ett paket passerade tomater
Koka upp
Häll i ett paket med linser (små)
En tsk chiliflan
Några tsk:ar timjan
Nästan en tsk kardemumma
En vitlök
En bit riven färsk ingefära (ca 4 cm stor bit)
Lite pressad lime ( ta INTE för mycket, kanske en femtedel av limen)
Koka tills grytan börjar att få en tjock konsistens
I slutet av koktiden rör du ner 2-3 rivna morötter

Servera med bulgur eller coscos som du kokat med en buljongtärning (grönsak)

Jag brukar blanda i keso i min talriks-portion med gryta.

Nyttigt, billigt och sååå gott! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback