Efter två veckor som Matmonstret, är jag nu HÄLSOSAMT mätt!

2010-03-10 | 13:45:31 | Allmänt

Jag vet inte om det är PMS-relaterat, men ibland får jag fullständig matnojja. Just så har de senaste två veckorna sett ut. Men  nu har jag beslutat att vända denna osunda trend!
Så idag åt jag en härlig hälsosamt mättande lunch..


1 skivad apelsin, fullkornsbulgur, 2 rårivna morötter, keso, kryddat med salt, chilipulver och torkad basilika och ett stort glas vatten.
Som avslutning drack jag ett glas kaffe, bryggt med en tesked kakao. Det ger en mycket fylligare smak, plus att även kakao verkar uppiggande och inehåller dessutom antioxidanter. Tillsist svepte jag en shot med färskpressad lime med en bit riven färsk ingefära!

GOD IT JUST FEELS FANT FREAKING TASTISKT! :)

By the way..

Morötter innehåller stora mängder karotin, som är ett förstadium till A-vitamin. Bra för ögonen, huden, håret och naglarna och enligt senare tiders forskning, även cancerförebyggande och förstärkare av immunförsvaret. Betakaroten är en antioxidant och ett färgämne som bl.a. hittas hos morötter. När höga doser äts lagras överskottet bl.a. i huden. Det är detta som ger upphov till dess användning som brun utan sol preparat.

Ingefära stimulerar receptorer i magsäcken, vilket innebär att aptiten och matsmältningen stimuleras.
Ämnet Zingeron i ingefära har antiinflammatoriska
egenskaper. Ingefära har därför en positiv effekt på ledgångsreumatism. Shogaol är hjärtstärkande.
Ingefära stimulerar andning och blodcirkulation
i hjärnan
och kan därigenom även reducera smärta vid huvudvärk.
Ingefära är effektivt mot illamående och åksjuka.

En studie pekar på att kakao ökar aktiviteten i hjärnan och pulsen jämförbart med kyssar. Effekten varierar helt säkert mycket mellan olika personer men många tycker choklad är lätt angenämt. Forskare vid Karolinska Institutet har upptäckt att de som äter choklad 2-3 gånger per vecka löper mindre risk att dö i hjärtsjukdom än de som inte äter choklad alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback