Meditaton

2010-01-27 | 20:09:35 | Allmänt

Jag med många andra springer på genom dagarna med ett ganska späckat schema. Det är motsatsen till hur jag vill leva mitt liv. Jag har även ganska lätt att snöa in i mina ganska destruktiva tankar, gå in i oro för framtiden eller gamla frustrationer.

För ca 2 år sedan träffade jag en människa som gav mig, kanske de mest världefulla jag någon sin fått. Och nu vill jag få ge de vidare till er. Det är en mantra-meditation. Jag är knappast någon yogi, men jag kommer att skriva de instruktioner som gavs till mig.

 

 

  1. Sätt dig i en bekväm ställning på ett bekvämt ställe.

  2. Om du är kvinna placera din vänstra hand i din högra hand (handflaterna uppåt) Om du är man lägger du höger hand i den vänstra.

  3. Slut ögonen, ta ett par djupa andetag

  4. Säg aaaaaooooommmm tills luften tar slut och du behöver ett nytt andetag. Upprepa 3 gånger

  5. upprepa mantrat ”soham” (detta är ett grundmantra) tyst inuti dig själv.

  6. Låt tankar komma och gå som de vill, låt ljud komma och gå runt omkring dig. Detta är inte en prestation i sitta still eller fint. Så sitt bekvämt, kliar det på benet klia osv. Tappar du mantrat, börja bara upprepa det inuti dig själv igen.

  7. Sitt i 20 min, när tiden är slut, eller du känner en ingivelse att du mediterat klart, säg ”shanti” (betyder frid) och öppna sakta ögonen igen och sträck på dig.

 

Alla människor svarar individuellt på meditation. Jag svarade snabbt på det, och kände snabbt resultat. Jag blir otroligt närvarande i nuet och går i en fin harmoni med mig själv och andra.

För många tar det dock en tid att hitta in i meditationen och känna resultaten utav den. Det handlar mycket från början om att träna sig mentalt.

Men från mitt hjärta så önskar jag att alla ska finna det jag funnit i det här, så ge det 2 veckor. Försök att meditera 20 min om dagen, mer behövs inte.

 

Jag mediterar helst hemma i min soffa. Men jag mediterar även i bussen och i tunnelbanan till och från jobbet. eller när helst jag känner mig utanför mig själv. Några minuter kan räcka för att hamna "i mig själv" igen.

Ett litet tipps kan vara att ha en särsild filt omkring dig när du mediterar ( du ska vara så varm att du verkligen kan slappna av) och tända en mild rökelser. detta kan vara verktyg till att när du tänder rökelsen och sveper din filt om kring dig så känner ditt psyke och sinne igen "signalerna" och vet att nu är det tid för meditation.

Hoppas att ni finner och får de jag funnit och fått ut av det här ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback