Ditt bidrag till Svensk filmindustri

2010-04-21 | 18:06:17 | Allmänt

Ditt bidrag till Svensk film industri

 

Flera stycken i bland mina vänner och bekanta tycker att Sveriges filmindusri är ganska lam och producerar förmycket tråkig film. Jag håller med till viss del. Det finns många filmer i högen av Svensk film jag är besviken på. Det finns en annan hög i den Svenska film högen som jag inte ens offrat min tid för att se på. Men så finns det också en annan hög i högen av Svensk film som många inte ens sett eller hört talas om. Ni vet inte vad ni missat!

 

Jag tror att de flesta svenskar väljer Amerikanska filmer då det är dags för ett biobesök. Det faller sig naturligt så klart. Det är de Amerikanska filmerna som fått bästa och mesta marknadsföringen. En annan förklaring är att USA producerar så mycket mer film än vad lilla Sverige gör.

Jag vill i alla fall tro att vi alla har en del i att Svensk film producerar de dom gör. När vi hellre ser Amerikansk film, bidrar vi till den Amerikanska film industrin. Konsikvensen blir att den Svenska aldrig kommer att ha en budget för att göra grym film. Dom kommer inte våga att ta ut svängarna utan fortsätter att spela säkert. Det kommer heller aldrig att finnas pengar att ta in så många nya talangfulla skådisar, eller att ha möjlighet till massvis av rolig och bra marknadsföring. Budgeten kommer att fortsätta användas till anställa Sveriges vanliga skådespelarelit, deras namn marknadsför och säljer ju i alla fall filmen så att det hela går runt.

            

Jag menar inte att vi alla nu ska ut och betala för att se filmer som vi egentligen inte vill se. Men håll öron och ögon mer öppna för Svensk film. Nästa gång du går till vidiobutiken, leta i den där högen med Svensk film du aldrig förut letat i, istället för att se någon av de Amerikanska på topplistan. Har du te.x sett ”Hot Dog” med bästa Johanna Sällström eller ”I Skuggan av värmen” med Snabba cash och Falkfilmernas stjärnskott, Joel Kinnaman i huvudrollen? Se dig omkring lite i filmhögarna, så att vi slipper tio nya Beckfilmer i år igen!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback